به بهانه ی بزرگداشت پروین...

رخشنده اعتصامی ،معروف به پروین اعتصامی از دید استادش(سعید نفیسی) این چنین توصیف شد:


"پروین،رنگی سپید وگونه هایی گلرنگ وشاداب ودهانی کوچک ولبهایی پر داشت وچشمهایی آرام.

با نگاهی نه در مسیر موازی(نوشته اند که چشم راست او اندکی انحراف داشت).


پروینی که من دیدم و بارها دیدم بدین گونه بود:قیافه ای بسیار آرام داشت.با تانی و وقار خاصی جواب می گفت و می نگریست.هیچ گونه شتاب و بی حوصلگی در او ندیدم.


چشمانش بیشتر به زیر افکنده بود.یاد ندارم در برابر من خنده کرده باشد.وقتی که از شعر او تحسین می کردم،با کمال آرامش می پذیرفت.نه وجد ونشاطی می نمود و نه چیزی می گفت .هرگز یک کلمه خود ستایی از او نشنیدم ورفتاری که بخواهد اندک نمایش برتری بدهد از او ندیدم.


پروین اصولن کم حرف بود،بیشتر فکر می کرد و کمتر حرف میزد.او به ندرت گریه می کرد،آن هم فقط برای ضعفا و درماندگان و ستمدیدگان.برای انسان و حیوان والا هیچ سببی نبود که پروین را به گریه وادار سازد.


تنها غم و اندوه پروین از دیدن وضع پریشان طبقات ستم کشیده،از ملاحظه کژی ها وناراستی ها و نادرستی ها وناهمواری های هیات اجتماع،از مشاهده ی ظلم و ستمی که بر تیره بختان و زیر دستان می رفت.از دیدن کامرانی بی خردان و ناکامی خردمندان و برتری آنان ومحرومیت های اینان بود.پروین به ندرت می خندید..."


(روزنامه ی خبر، سال 1373)



Image Hosted by Free Photo Hosting at http://www.iranxm.com/



این شعر از اشعار مورد علاقه ی من هست:


ای خوشا مستانه سر در پای دلبر داشتن

دل تهی از خوب و زشت چرخ اخضر داشتن


نزد شاهین محبت بی پر وبال آمدن

پیش باز عشق آیین کبوتر داشتن


گوشوار علم اندر گوش جان آویختن

چشم دل را با چراغ جان منور داشتن


از تکلّف دور گشتن،ساده و خوش زیستن

ملک دهقانی خریدن،کار دهقان داشتن


سربلندی خواستن در عین پستی ذرّه وار

آرزوی صحبت خورشید رخشان داشتن


دل برای مهربانی پروراندن لاجرم

جان به تن تنها برای جانفشانی داشتن.



Image Hosted by Free Photo Hosting at http://www.iranxm.com/



نظرات 7 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 09:21 ب.ظ

سلامت وبلاگ قشنگ زیبایی دارید.
بنده به تازگی سایتی راه اندازی کردم و سایتم قصد دارم مطالب مفید و جدید در اختیار کاربران قرار بدم.
اگه بخش خانواده سایت من با عنوان "خانواه و روابط خانوادگی" به لینک دوستان وبلاگ تون اضافه کنید لطف بزرگی کردین. در ازای این لینک بنده هم از وبلاگ mahkia.blogsky.com به وبلاگ شما لینک می دم.
در صورت تمایل پیام خود را در وبلاگ مهکیا بزارید.

http://www.faradana.com/cat/view/id/21/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87.html

رویا جمعه 25 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 12:53 ب.ظ

فاطمه جان چقدر زیباست که این پست رو برای پروین اعتصامی و بزرگداشتش نوشتی...شعرهای انتخابی هم بسیار پسندیدم.دست شوما همیشه درست.

سلامت باشی خانوم.ممنونم

قیچی جمعه 25 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:55 ب.ظ

فاطی ممنون از انتخابت
میگم من این اولین عکس بی حجابی هست که از پروین میبینم. اصلن دقت ردی چقد از پروین کم عکس وجود داره؟ ... یعنی من تا یادمه همین عکس آخری که گذاشتی رو بعد از نام پروین میارن.

آره ،این دوتا عکس ضمیمه ی دیوان پروین اعتصامی هست که دارم .چاپ1341 هست .از اون مدل کتاب قدیمی هاست که دوسش دارم.
عکساش اکثرن بدون حجاب هست وشاید دلیلش جو حاکم بر اون دوران بوده.تو مجله ها و کتابهای قبل از انقلاب زیاد هست...

یاسی شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 05:28 ب.ظ

خیلی پست خوبی بود و ممنون.پروین از آدمهایی بود که کج نگاه میکرد و راست میگفت.

یاسی اون جمله اخر:"کامرانی بی خردان وناکامی خردمندان..."چقد الان رایجه نه؟اگه الان پروین بوود چقد الان بهانه داشت واسه گفتن....

رویا شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 09:07 ب.ظ

فاطی جوون...خانووم پرستار مهربوون روزت مبارک.

مرسی رویا جان که به یادم بوودی.خوشحالم کردی

یه دوست قدیمی شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:38 ب.ظ http://arshadane.persianblog.ir/

هنوزم که تو عشقی خانم خانماااااا ...
خوشحالم که مثل همیشه با تامل و ریز بین و عارفی

وای خدا نکشتت تو رو دختر نمیدونی چقد ذوق کردم وقتی اون آدرس وبلاگت رو دیدم.
وقتی داشتم تبریک عید رو میگفتم .گفتم دوستایی که پارسال اسم بردم،یه دفه اومدی به ذهنم .میخواستم بگم مهتاب هم مطمئنم پیداش میشه یهویی همون موقه دلم گرفت وهیچی نگفتم.

خیلی خوشحالم که هستی....

belladona دوشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 05:47 ب.ظ

فاطی جونم سلام خوبی عزیز دلم؟ وای فاطی منم پروین رو خیلی دوست دارم و واقعا شخصیتشو تحسین می کنم اینقدرررر که با شکوهه

سلام خانوم.ممنون خوبم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد